Jaroslav Rudiš i Jaromír 99, „Alois Nebel. Kreslená románová trilogie”


Wydawnictwo Labirynt, 2006
Liczba stron: 360
Źródło: Biblioteka Narodowa

 

W Bibliotece Narodowej można cuda znaleźć. 

O Aloisie Neblu nasłuchałam się na uczelni. Co i rusz ktoś przywoływał tę postać, zarówno w kontekście komiksu, jak i filmu. Jako że mam kompleks „bycia nie na czasie” i mam wrażenie wiecznych zaległości w wytworach kultury, nie wytrzymałam i kilka dni później do standardowych rewersów z książkami na zajęcia dołożyłam dodatkowy (który musiałam zatwierdzić w informatorium xD). Nie wiedziałam, że w Bibliotece Narodowej znajdę czeską wersję! Polska była, ale dałam się skusić na oryginał 🙂 Pewnie tym, że to wydanie zbiorcze, wygodniej się czyta. Zaopatrzona w słownik przywieziony z Pragi zaczęłam czytać.

Zeszły mi się dwa posiedzenia, albowiem czytałam to w okresie bardzo pracowitym, gdzie bez przerwy coś robiłam na zajęcia. Muszę Wam jednak powiedzieć, że warto było się z tym zapoznać – można się odstresować 🙂

Kim jest Alois Nebel? Jest to dyżurny ruchu na kolei, pochodzi z Jesenik. Na początku historii zastajemy go w szpitalu psychiatrycznym, gdzie leczona jest jego dziwna przypadłość. Nasz bohater bowiem czasem widzi mgłę, a w niej wydarzenia z czeskiej historii (jak np. transport Żydów do obozu koncentracyjnego). W drugim tomie Nebel trafia na dworzec główny w Pradze i zostaje tam bezdomnym, w trzecim zaś akcja dzieje się na czesko-polskim pograniczu i wyjaśnia się tam wiele tajemnic. Przez wszystkie tomy przewija się również postać Niemego, niezwykle zagadkowej persony, o której dowiadujemy się więcej właśnie w trzecim tomie.

Historia mnie urzekła. Mimo, iż wiele razy wertowałam słownik, ponieważ niektóre słowa widziałam po raz pierwszy w życiu, udało mi się poczuć klimat. Humor poprawiały mi zazwyczaj drobiazgi – jakiś napis po polsku (zdarzały się wstawki po polsku, niemiecku i rosyjsku), wnętrze dworca głównego w Pradze, który udało mi się odwiedzić w sierpniu ubiegłego roku, niektóre postaci (bezdomny, z którym się Nebel zaprzyjaźnia w Pradze czy też Květa, w której się zakochuje). Głównego bohatera nie da się nie lubić – to prosty, dobry człowiek, wyróżniający się na tle otaczających go ludzi.

Bardzo podobała mi się kolorystyka, gra czernią i bielą – kojarzyła mi się co prawda z Sin City, ale klimaty tych dwóch historii się diametralnie od siebie różnią. Twórcy się nieźle przy tym napracowali.

Słówko o ekranizacji: na podstawie trylogii powstał film pt. Alois Nebel, w którym rolę tytułową zagrał Miroslav Krobot. Musicie wiedzieć, że ten tytuł jest pierwszym przypadkiem  czeskiego filmu animowanego, który został zrealizowany przy wykorzystaniu metody rotoskopii (gdzie modelem dla animacji są prawdziwi aktorzy – cytat za Filmweb.pl). Pomysły był niezły, ale moim zdaniem odjęło to trochę uroku całości. Przyjemnie się to ogląda (zwłaszcza, że Niemego gra zaskakujący mnie coraz bardziej Karel Roden), ale obraz chwilami przerasta treść i człowiek skupia się tak naprawdę nie na fabule, a na przestrzeni i bohaterach. Alois Nebel był czeskim kandydatem do Oscara w kategorii „Najlepszy film nieanglojęzyczny”, ale nie został w końcu nominowany.

Komu mogę polecić? Każdemu, kto interesuje się Czechami. I chciałby poznać inną legendarną postać tej kultury. Inną niż Szwejk. 😉 A jeśli ktoś nie czuje się na siłach, by czytać w oryginale, to Biblioteka Narodowa ma w swoich zbiorach również polski, trzytomowy przekład (Biały Potok, Dworzec Główny oraz Złote Góry).

Moja ocena: 5,5/6

Okładka pochodzi ze strony Az-Europe.eu

Ten wpis został opublikowany w kategorii Komiksy, literatura czeska i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

