Primo Levi, „Układ okresowy”


Wydawnictwo Literackie, 2011
Liczba stron: 340
Źródło: Biblioteka w Wołominie

Jak myślicie, ile wspólnego może mieć chemia z literaturą? 

Po zbiorze opowiadań Primo Leviego spodziewałam się wszystkiego – iks lat temu czytałam Pogrążonych i ocalonych i pamiętam, że ta książka mnie bardzo zaskoczyła. W nie do końca taki sposób, jak chciałam. Dlatego do Układu okresowego podchodziłam z dystansem, ale co i rusz zerkałam na to ciekawie.

W tomie zawarte jest 21 opowiadań, które rzadko kiedy nawiązują do siebie nawzajem (jednak to się zdarza). Każde z nich jest poświęcone jednemu pierwiastkowi chemicznemu. Większość z nich jest znana, zaryzykuję nawet stwierdzenie – pospolita. Otaczają nas, uczestniczą w naszym życiu. No tak – zapytacie pewnie – ale o czym mogą być opowiadania, w których główne role grają pierwiastki?

Autor z wykształcenia i zawodu był chemikiem. Jego praca go fascynowała. I ta fascynacja wyziera z kart książki. Z każdym wymienionym pierwiastkiem łączy się historia – czy to związana z doświadczeniami z Auschwitz, czy z jego studiami, czy też życiem powojennym. Niektóre zaś są całkiem zmyślone. I tak oto np. opowiadanie pt. Nikiel jest o tym, jak Levi pracował w kopalni, Rtęć o ludziach mieszkających na wyspie, a Tytan o dziewczynce, która przyglądała się pracy mężczyzny malującego szafkę białą farbą.

Niezwykła lektura. Nigdy nie byłam w stanie stwierdzić, o czym może być następne opowiadanie. Czasem miewałam chwile zwątpienia (przez nieposiadanie umysłu ścisłego – za dużo było czasem o reakcjach chemicznych), ale miałam świadomość, że w kolejnej historii być może odnajdę coś dla siebie.

Gorąco polecam – Primo Levi był bardzo uzdolnionym pisarzem. Urzekło mnie jego postrzeganie rzeczywistości i stosunek do pobytu w obozie. Plus opowiadanie o rtęci 🙂

Moja ocena: 5/6 (za niektóre opisy reakcji chemicznych, przy których przysypiałam)

Źródło okładki: http://datapremiery.pl

Ten wpis został opublikowany w kategorii literatura o Holokauście, literatura wspomnieniowa (żydowska), literatura żydowska w innych językach i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

