Bohumil Hrabal, „Pociągi pod specjalnym nadzorem”


Kolekcja Gazety Wyborczej, 2004
Tłumaczenie: Andrzej Czcibor-Piotrowski
Liczba stron: 56
Źródło: BUW (dostępne praktycznie wszędzie)

Moje pierwsze spotkanie z prozą Hrabala. Piękne czasy pierwszego roku…

Dzisiaj dalej pozostaniemy w drugowojennych klimatach. Musicie mi to wybaczyć – następny wpis będzie ostatnim z II WŚ w tle, pozostałe książki, które dla Was przygotowałam, dzieją się już w innych czasach.

Nim zaczęłam studia na warszawskiej slawistyce, wiedziałam o istnieniu Kundery. Kto z nas nie wie xD Natomiast z nazwiskiem Hrabala zetknęłam się dopiero na początku pierwszego roku. Zastanawiałam się, kim jest (czy kim był) ten Hrabal – jakiś znany pisarz pewnie. Dlaczego jednak mi, największej erudytce na dzielni (dowcip), to nazwisko nic nie mówiło?! Postanowiłam nadrobić zaległości, podsłuchałam, o której książce najczęściej się mówi w instytucie i ruszyłam na poszukiwania Pociągów pod specjalnym nadzorem.

Zdziwiła mnie objętość oraz historia – głównym bohaterem jest młody Miloš* Pipka, pracujący jako pomocnik zawiadowcy na kolei gdzieś na wsi. Ze zdumieniem czytałam, jak biedny Miloš postanowił popełnić samobójstwo po nieudanym pierwszym razie z kobietą… Ej, wkoło szalała wojna, a ten się przejmował stosunkiem seksualnym? To była moja pierwsza reakcja. Potem zaczęłam się nad tym zastanawiać, próbując wczuć się w sytuację chłopaka.

Otóż doszłam do wniosku, że niektórzy młodzi ludzie nie zawsze zwracają uwagę na to, jaka jest obecna sytuacja polityczna czy gospodarcza w kraju. Przejmują się bardziej swoimi problemami, ponieważ z wieloma z nich stykają się po raz pierwszy, one zasłaniają im rzeczywistość. U Miloša tak właśnie było. Nieważne, co się działo wokół – sytuacja, w jakiej się znalazł, była jego pierwszą życiową porażką. Był młody, niedoświadczony, nie potrafił przejść koło tego obojętnie.

W ogóle bardzo mnie zaskoczyło zainteresowanie Hrabala seksem. W Pociągach temat ten powraca jak bumerang nie tylko w przypadku Miloša. Co nie znaczy, że wojna nie odcisnęła swojego piętna na otoczeniu chłopaka.

Słówko o ekranizacji: przechodzę do filmu, bo o pierwowzorze mogłabym gadać godzinami. Jak już wspomniałam w notce o Sklepie przy głównej ulicy, Pociągi pod specjalnym nadzorem w reżyserii Jiříego Menzla zostały uhonorowane Oscarem za najlepszy film nieanglojęzyczny w 1968 roku. Główną rolę zagrał Václav Neckář, znany czeski piosenkarz (twórcy nowofalowi lubowali się w zatrudnianiu aktorów nieprofesjonalnych, a Neckář miał taką piękną, niewinną twarz chłopięcia… ^^).

W filmie co jakiś czas pojawiają się sceny brutalnego traktowania zwierząt, z czego najsłynniejsza z nich to przewożenie bydła pociągiem. To wszystko to alegorie do wydarzeń z czasu wojny (pojawiły się u Hrabala). Nie da się tego opisać, to trzeba zobaczyć.

Komu mogę polecić? Każdemu, zwłaszcza, że Pociągi są dostępne w każdej bibliotece. Lektura obowiązkowa dla każdego bohemisty!

Moja ocena: 5/6

*uparcie będę używać czeskiej formy imienia, bo strasznie mi się podoba. ^^’

Źródło okładki: wyborcza.pl

Ten wpis został opublikowany w kategorii Ekranizacje, literatura czeska, Miesiące tematyczne i oznaczony tagami , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

