Petr Šabach, „Masłem do dołu”


Wydawnictwo Afera, 2013
Tłumaczenie: Julia Różewicz
Liczba stron: 210
egzemplarz recenzencki

Jak pięknie się złożyło, że wczoraj recenzowałam Butelki zwrotne! Masłem do dołu ma z nimi sporo wspólnego.

Opowiem Wam pewną historię. Ponad 1,5 roku temu pracowałam przez krótki czas w wołomińskiej bibliotece. Poza roznoszeniem i naprawianiem książek siedziałam również w wypożyczalni i obsługiwałam czytelników. Co jakiś czas przychodziło do nas dwóch starszych panów, na oko po sześćdziesiątce (co się później potwierdziło). Wystarczyło ich chwilę poobserwować, by zobaczyć, że żyć bez siebie nie mogą – wszędzie razem chodzili, komentowali, żartowali, docinali sobie, opowiadali o sobie nawzajem, strofowali („Zachowuj się!”) i tak dalej. Potem się dowiedziałam od bibliotekarek, że oni zawsze przychodzą razem, przyjaźnią się od wielu lat. Często ich wspominałam podczas lektury Masłem do dołu.

Arnošt i Evžen to papużki nierozłączki. Znają się jak łyse konie, chodzili razem do liceum. Teraz obydwaj mają sześćdziesiąt lat, każdy swoje przejścia i doświadczenia. Arnošt (narrator) opiekuje się starym ojcem, prowadzi antykwariat i od czasu do czasu pomaga córce zajmować się wnuczkiem. Wolne chwile spędza z Evženem w gospodzie o nazwie Cisza, gdzie piją piwo i rozmawiają na tematy wszelakie.

Przyjaźń między nimi jest ukazana w sposób przezabawny! Ludzie w pociągu na trasie Wołomin – Warszawa Wileńska dziwnie na mnie zerkali, kiedy co kilka sekund chichrałam się na cały przedział. xD Kłótnie bohaterów, zaczepki słowne – rewelacja. Nawet nie wiedziałam, że Šabach potrafi być taki zabawny (pierwszy raz czytałam jego książkę). Pozwolę sobie przytoczyć kilka tekstów:

– Informacja! Jaki jest numer na informację?
Podaję, bo znam na pamięć od momentu, kiedy mało nie pobiliśmy się z Evženem w Ciszy o to, ile waży bocian.

(…)

Poza tym nie zawsze prowadził taki zdrowy tryb życia. Zaczęło się od tego, że na dobre podskoczyło mu ciśnienie. Rzucił fajki i zarazem nagle stał się wegetarianinem., który z dnia na dzień wprowadził w domu coś w rodzaju protektoratu Owoców i Warzyw. Frucht und Gemüse!!! Heil Hitler!!!

Przyznam szczerze, że przy tym protektoracie nie mogłam przestać się śmiać przez kilka minut. ^^’

Pod płaszczykiem humoru powieść Šabacha skrywa jednak poważniejsze tematy. Starość, choroby, problemy rodzinne… Długo by wymieniać.

Robiąc research na temat Šabacha i jego twórczości zetknęłam się ze zdaniem, iż pisarz ten jest twórcą „popowym”, tworzącym jedynie wesołe opowiastki. Nie zgadzam się z tym, podobnie jak nie zgadzam się z twierdzeniem, że Butelki zwrotne to tylko komedia o starym człowieku. Obydwa tytuły łączy motyw problemu ze starością, próby odnalezienia się w nowym świecie, gdzie rządzą młodzi, a starzy na emeryturze nie mają nic innego do roboty niż ewentualna pomoc rodzinie. Owszem, można się z tego pośmiać (nikt przecież nie powiedział, że starość to temat wyłącznie smutny), ale warto też się nad tym zastanowić.

Mnie osobiście Masłem do dołu skłoniło do myślenia.

Polecam wszystkim, którzy poszukują czegoś z humorem, czeskim absurdem i nawiązaniami do kultury i literatury Czech. Oraz fanom Šabacha 🙂 Niedługo postaram się sięgnąć po inne jego książki, także jeśli jesteście zainteresowani tym pisarzem, śledźcie fanpage.

Moja ocena: 5,5/6

Za książkę pięknie dziękuję wydawnictwu Afera 🙂

Ten wpis został opublikowany w kategorii literatura czeska i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

3 odpowiedzi na „Petr Šabach, „Masłem do dołu”

  1. miqaisonfire pisze:

    No proszę, widzę, że będę musiała Twojego bloga polecić mojemu chłopakowi, który studiuje filologię słowiańską, w tym język czeski z chorwackim. Twój blog jest skarbnicą ciekawych, czeskich książek. Sama czuję się zachęcona do tej powieści 🙂

  2. nata pisze:

    Właśnie czytam – fragment, kiedy kupują bilet do Pragi: „cały i dla psa!” 🙂

Skomentuj

