Etgar Keret, „Pizzeria Kamikaze”


Wydawnictwo Świat Literacki (obecnie Czuły barbarzyńca), 2001
Tłumaczenie: Jakub Kakietek, Magdalena Sommer
Liczba stron: 81
Źródło: BUW

Jeśli myślicie, że to kontynuacja Kolonii Knellera, to się mylicie. Tak, jak ja się pomyliłam.

Czekałam na Pizzerię Kamikaze dość długo, ponieważ ktoś tę książkę przetrzymywał. Kompletnie nie rozumiem, czemu; ja się z nią uporałam w 1,5 godziny z przerwami. Zwłaszcza, że okazało się…

…iż tytułowe opowiadanie to nic innego, jak Kolonie Knellera. Przeglądając Pizzerię na uczelni, zerknęłam tylko na spis treści, nie sprawdzając, czy moje podejrzenia co do przedruku są słuszne. W tym momencie czuję się głupio _^_ Jeśli jesteście ciekawi, jaka jest treść pierwszego z opowiadań, zerknijcie na wpis o Koloniach (nie widzę sensu w ponownym rozpisywaniu się).

Warto sięgnąć po ten tomik ze względu na pozostałe tytuły. Jetlag, Goodman oraz Katzenstein łączy to, co mi się podoba u Kereta – surrealizm, dziwne przypadki, które trafiają się ludziom wbrew ich woli oraz nietypowe wyjścia z sytuacji. Ostatnie opowiadanie bardzo mi się skojarzyło ze Szprycerkiem z piekła (pewnie tylko dlatego, że główny bohater dosłownie smaży się w piekle).

Keret przemyca do swoich dzieł to, co ludzi najbardziej wkurza w życiu (przynajmniej mnie denerwuje) – niemożność zapanowania nad swoim losem. A kiedy zdaje się nam, że nad czymś panujemy, to zaraz musi nastąpić coś, co sprawi, że odczujemy w bardzo bolesny sposób naszą pomyłkę. Zawsze znajduje się nad nami jakaś siła wyższa – czy to pod postacią prawa, czy też przypadku.

Niby brzmi pesymistycznie, ale nie mogłam przestać się uśmiechać podczas lektury. Może dlatego, że autorowi znowu udało się zmieścić maksimum treści i uczuć w jak najmniejszej ilości słów. Chylę przed nim czoło!

Moja ocena: Dam 6/6, ale uważam, że rozbijanie tomików opowiadań i publikacja mieszanki trochę mija się z celem. Nie będę się jednak złościć, w końcu zarówno Pizzeria Kamikaze, jak i Gaza blues były pierwsze na polskim rynku.

A tymczasem idę wojować z notatkami z życia społeczno-politycznego w Czechach _^_

Inne książki tego autora:
Gaza Blues
Kolonie Knellera

Ten wpis został opublikowany w kategorii Ekranizacje, literatura izraelska (po hebrajsku) i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

3 odpowiedzi na „Etgar Keret, „Pizzeria Kamikaze”

  1. marcinwinkiel pisze:

    Przyznam, że Keret jest chyba moim najmniej ulubionym „opowiadaczem”. Z trudem przeszedłem przez jeden zbiór jego opowiadań.

Skomentuj

