Isaac Bashevis Singer, „Gimpel Głupek i inne opowiadania”


Wydawnictwo MUZA, Warszawa 2005
Tłumaczenie: Maria Olejniczak-Skarsgård
Liczba stron: 205
Źródło: biblioteka w Wołominie

Magia, diabły, demony, prości Żydzi – ponownie zanurzyłam się w klimatach jak z Szatana w Goraju.

Po Certyfikacie troszkę zwątpiłam w Singera. Bałam się, że znowu trafię na coś, co mi się nie spodoba i przy czym będę się nudzić. Wzięłam jednak do pracy Gimpla Głupka, bo mam pozytywne wspomnienia po Grosikach na raj. Co mi szkodzi poczytać sobie opowiadania w sobotnie popołudnie w pracy…

Ten zbiorek ma wspólny mianownik. To znaczy większość opowiadań ma wspólny mianownik – magię oraz demony. Bardzo często podczas lektury przypominałam sobie Szatana w Goraju, gdzie mamy podobne zjawisko: społeczność sztetla prześladowana przez nadprzyrodzone, niekoniecznie dobre siły. Tylko że w tym zbiorze jedynie jednostki są wodzone na pokuszenie. A to małżonkowie, a to młoda mężatka… Widzę tutaj wiele podobieństw między folklorem chrześcijańskim i żydowskim. Nie jestem w stanie stwierdzić jednak, ile z opisywanych zjawisk rzeczywiście pochodzi z kultury ludowej, a ile Singer sam wymyślił, albowiem nie znam się na folklorze żydowskim. Znam jedynie podstawowe pojęcia, takie jak dybuk ^^’

Opowiadania często mają formę gawędy – narratorem jest albo naoczny świadek, albo ktoś, kto po prostu usłyszał daną historię. Mi osobiście bardzo podoba się taki zabieg, fajnie się łączy z omawianą tematyką.

Moje ulubione opowiadania to właśnie Gimpel Głupek (to po prostu straszne, jak bardzo ludzie mogą być podli) oraz Rodzina małych szewców. Co ciekawsze, w żadnej z noweli nie ma wątku magicznego ^^’ Pozostałe potraktowałam jak klechdy domowe. Owszem, podobały mi się, ale najbardziej zapadły mi w pamięć powyższe tytuły.

Polecam ten zbiorek tym, którzy czytali już Szatana w Goraju i chcieliby spróbować czegoś w podobnym stylu.

Moja ocena: 4/6

P.S. Jeszcze dwie książki i kończymy Miesiąc Tematyczny. Spodziewajcie się dzisiaj kolejnego wpisu – jutro mam pierwszą zmianę i raczej się z dwoma nie wyrobię. 😉

Inne książki Isaaka Bashevisa Singera:
Cienie nad rzeką Hudson (audiobook)
Szumowiny
Szatan w Goraju
Sztukmistrz z Lublina
 Niewolnik (audiobook)
Yentl the Yeshiva Boy
Grosiki na raj i inne opowiadania
Certyfikat

Ten wpis został opublikowany w kategorii literatura w języku jidysz, Miesiące tematyczne, wątek żydowski i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

