Isaac Bashewis Singer, „Moc światła”


Wydawnictwo ATEXT, Gdynia 1991
Tłumaczenie z angielskiego: Dorota Bogutyn
Liczba stron: 87
Źródło: biblioteka w Wołominie

Wyobraźcie sobie zimę, kominek z trzaskającym ogniem, ciepłą herbatkę i starca, który opowiada Wam różne historie. Macie? No to jedziemy.

Internet nam podpowiada od dłuższego czasu, że zima nadchodzi. Widać to też po pogodzie i po tym, jak ludzie w piorunującym tempie się przeziębiają (ja na przykład). Przyznam się szczerze, marzy mi się już taka piękna zima, śnieg za oknem, ciepło w domu, kocyk, herbatka i dobra książka.

Przedsmak wymarzonej zimy odnalazłam w tym króciutkim zbiorku opowiadań Singera. Zresztą, nic dziwnego, w końcu każda opowieść dotyczy Chanuki, święta żydowskiego, które laikom zwykle kojarzy się z odpowiednikiem Bożego Narodzenia. Poza tym cała książka jest przesycona Chanuką, chociażby z racji liczby opowiadań – jest ich osiem, czyli tyle, ile światełek w chanukowej lampce.

Tematyka opowiadań, oczywiście, kręci się wokół Chanuki, ale też wokół drobnych rytuałów czy ciekawostek z kultury żydowskiej, jak np. gra w drejdla (to taki bączek, chyba jedyna dozwolona gra hazardowa – w Polsce nie spotkałam się z możliwością łatwego kupna, natomiast w praskiej dzielnicy żydowskiej było tego na pęczki), symbolika imion, papuga o imieniu Drejdel (przypomniał mi się mój Heniek xD).

Bardzo często bohaterami są dzieci. Według mnie Chanuka to bardzo ważne święto dla dzieci (tak, jak Gwiazdka w kulturze chrześcijańskiej) – wtedy dostaje się prezenty, je dobre rzeczy, to bardzo radosny dzień. Czułam nawet podobny klimat podczas czytania. 🙂

Polecam Moc światła właśnie na zimowe dni, kiedy marzymy tylko o cieple i spokoju. 😉

Moja ocena: 5,5/6

Źródło okładki: Lubimyczytac.pl

Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized i oznaczony tagami , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

