Bohumil Říha, „Země dokořán”


Wydawnictwo Družstevní práce, 1953
Liczba stron: 251
Źródło: pożyczone

Czescy pionierzy na pograniczu niemieckim, czyli co wynikło z wysiedleń Niemców sudeckich.

Chodzę w tym semestrze na przedmiot o Niemcach sudeckich. Założenie mojego uczęszczania było takie, że nie znam się kompletnie na historii tej grupy ludzi (wiem tyle, co z wykładów na pierwszym roku) i wypadałoby pogłębić wiedzę. Z tym bywa różnie: na razie frekwencję mam wzorową, wszystkie lektury przeczytane, sporo wiedzy przyswojonej, ale cały czas mam wrażenie, że to za mało.

Jedną z prób ogarnięcia tego zjawiska było przeczytanie omawianej dzisiaj powieści. Země dokořán powstała w latach pięćdziesiątych, czyli stosunkowo niedługo po zakończeniu drugiej wojny światowej. Akcja dzieje się tuż po wojnie, kiedy to na pogranicze przyjeżdżają czescy osadnicy, by – jako „pionierzy” – zasiedlić odzyskane ziemie. Dlaczego odzyskane? Ano dlatego, że wcześniej wysiedlono stamtąd niemieckojęzycznych mieszkańców.

Czytało mi się to fantastycznie: lekki, łatwy i przyjemny styl, nawet dawałam sobie radę z regionalizmami po czesku (co mnie zastanawia, ale to szczegół). Dopiero podczas omawiania lektury na zajęciach zdałam sobie sprawę z tego, że przyjmowałam za lekkie i łatwe w odbiorze wydarzenia typu brak lekarza we wsi, bardzo ciężki poród jednej z bohaterek… Same straszne rzeczy! Aż mi się głupio zrobiło ^^’ Później jednak odkryłam, w czym tkwi rzecz. Autor specjalizował się w pisaniu książek dla dzieci, co zresztą bardzo wyraźnie widać po jego stylu w tej powieści. Dlatego nie przeżyłam traumy podczas czytania! A poza tym też jestem dziwna 😉

Nie bardzo wiem, o czym jeszcze mogę napisać. To trzeba samemu przeczytać. Osobiście byłam zauroczona tym, że bardzo ważną rolę odgrywają tutaj dzieci i ich postrzeganie świata. Przy okazji pojawiło się sporo opisów pomieszczeń, a musicie wiedzieć, że uwielbiam to w książkach _^_ Polecam.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

5 odpowiedzi na „Bohumil Říha, „Země dokořán”

  1. szurens pisze:

    David Vondráček „Zabijanie po Czesku”… tu więcej informacji i film http://szurens.blogspot.com/2013/03/czuli-barbarzyncy-bielsko.html a poza tym u Mileny o wysiedlonych… pozdrawiam.

  2. Anna pisze:

    hm, chyba jednak mój komentarz z linkami do artykułów się zagubił. anyway, film polecam, jeśli się nie mylę jest do obejrzenia na stronie czeskiej telewizji bo to ich produkcja (nie przypuszczam zeby bylo blokowane poza Czechami, chociaz niektore filmy mają blokade).
    co do artykułów to wygooglaj sama – „Zemsta Czechów” (w Ale Historia, dodatku do GW, dla całego tekstu trzeba wykupić dostęp) oraz „Zniknięcie Niemców Sudeckich” (w Polityce, jest w archiwum do przeczytania całość i zdarma).
    i chcialam zapytac z kim zajęcia:) oraz przypomnialam sobie moj drugi pomysl na wpis, ale juz nie wydaje mi sie taki genialny 😀

Skomentuj

