Arnošt Lustig, „Niekochana”


Wydawnictwo Literackie, Kraków 2004
Tłumaczenie: Jan Stachowski
Liczba stron: 202
Źródło: BN

Oto świetna powieść – raz wzgardzona, potem ukochana, a skończy pewnie znienawidzona. Przez Magisterkę. xD 

Wstyd się przyznać, ale tę książkę powtórzyłam sobie z miesiąc temu… Kompletnie nie mogłam się zebrać za wpis o niej. Nie mam pojęcia, czemu; być może dlatego, że chodzę co i rusz zmęczona psychicznie i nie chcę się dodatkowo zastanawiać nad literaturą o Holokauście. Ale kiedyś jednak coś trzeba o tym napisać, w końcu będę się Niekochaną zajmować do końca studiów*! xD

Perła (uwielbiam to imię u Żydówek) ma siedemnaście lat i jest prostytutką w getcie w Terezinie. Za swoje usługi przyjmuje pieniądze i różne przedmioty, mniej lub bardziej potrzebne do przeżycia (jedzenie w małych ilościach, akcesoria kuchenne i tak dalej). Otrzymane prezenty oraz życie w getcie opisuje w dzienniku.

Kiedy na pierwszym roku przymierzyłam się do tej powieści, mało nad nią nie usnęłam. Życie Perły, jej obawy przed skierowaniem do transportu na wschód (skąd nikt nie wrócił) oraz przemyślenia jakoś nie potrafiły mnie zaciekawić, ba – nie wzbudziły żadnych głębszych uczuć. Podczas drugiego czytania sytuacja wyglądała zgoła odwrotnie: mimo, iż znałam zakończenie, aż kibicowałam Perle, by udało jej się przeżyć.

Najbardziej zaskoczył mnie spokój i rozwaga Perły. To już nie jest nastolatka, która boi się, nie zgadza i odznacza się jeszcze niedojrzałością. Nasza bohaterka jest tak jakby właściwą osobą na właściwym miejscu… Brzmi to strasznie. Odznacza się niezwykłą mądrością i dojrzałością, praca prostytutki jej nie brzydzi. Ba, w jej opowieściach zdarza się nawet miejsce na uśmiech!

Doszłam do wniosku, że do tej książki trzeba trochę dorosnąć. Pogłębić wiedzę o obozach i gettach. Moje długie i namiętne grzebanie w źródłach bardzo mi w tym pomogło. Gdybym miała pisać o tym licencjat… Uuuuu, byłoby różnie xD

Czytam teraz Modlitbu pro Kateřinu Horovitzovou, inną książkę Lustiga, również o młodej dziewczynie. Mam wrażenie, że między tym i Niekochaną znajdę coś w rodzaju połączenia. Pożyjemy, zobaczymy.

PS Jakby ktoś miał ochotę poczytać o filmach, to na NSh opublikowałam wczoraj wpis z Odkryciami roku w kategorii „najlepsze filmy o tematyce żydowskiej” 😉 Wpis znajdziecie tutaj.

* Jak Bozia da.

Ten wpis został opublikowany w kategorii literatura czeska, literatura o Holokauście, literatura żydowska w innych językach, Uncategorized, wątek czeski, wątek żydowski i oznaczony tagami , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

