„Ten świat jest opętańczo piękny, nie dlatego że jest, ale że ja go tak widzę” – o roku hrabalowskim.

Kochani, dzisiaj Bohumil Hrabal obchodziłby swoje setne urodziny. Z okazji tej jakże wybitnej rocznicy ogłoszono rok hrabalowski, dumnie wspierany przez Czeskie Centrum w Warszawie.

W ramach szerzenia (i poszerzania) wiedzy o pisarzu i jego twórczości postanowiłam sprawdzić, co w Internetach piszczy, a dokładnie, co się pisze po polsku o roku hrabalowskim i samych urodzinach Hrabala.


Cytując jednego z użytkowników Twittera: „Rok hrabalowski – myślę, że to potrzebne, bo w zasadzie nic o nim nie wiemy”.

Na początku krótki rys biograficzny: Bohumil Hrabal (ur. 28.03.1914, zm. 3.02.1997), jeden z najbardziej znanych czeskich pisarzy. Kilka jego książek doczekało się już ekranizacji (poniżej znajdziecie screeny z dwóch filmów), zaś sam autor zapisał się w historii nie tylko literatury czeskiej, ale też i światowej jako twórca dzieł o życiu i sposobie przeżywania go, zwłaszcza w komunistycznej Czechosłowacji.

Gdybym miała wybierać między Kunderą i Hrabalem, opowiedziałabym się bez wahania za tym drugim. Powieści Hrabala mocno na mnie wpłynęły: wsiąkłam w świat praskich hospód i jakoś nie mogę się z niego wyrwać. Nie mogłam więc sobie odpuścić napisania wpisu o dzisiejszym dniu!


Kadr z „Pociągów pod specjalnym nadzorem”

Co się okazuje: na chwilę obecną, gdy zaczniemy wyszukiwać cokolwiek o roku hrabalowskim, znajdziemy głównie źródła związane z Czeskim Centrum i wywiadem z dyrektorem CC, panem Petrem Janyšką. Cóż, jest marzec, może jeszcze się coś rozkręci…

Natomiast serce mi rośnie, gdy widzę, ile osób pamiętało o setnej rocznicy urodzin Hrabala! Potwierdza się moje przekonanie, że Polacy znają i czytają jego dzieła (albo przynajmniej je kojarzą). O urodzinach pisze m.in. Polskie Radio, Rzeczpospolita oraz Koziołek.pl (musiałam wymienić ten serwis, bo nazwa mnie rozczuliła!). Dość duże poruszenie panuje również na Facebooku i Twitterze, ponieważ internauci nie tylko przypominają o pisarzu i jego dorobku, ale też polecają wydarzenia związane z urodzinami, np. pokazy filmowe. Dotarłam również (dzięki fejsowi) do artykułu o tym, że czescy uczniowie… protestują przeciwko nadaniu ich szkole imienia Hrabala. Poczytać można tutaj.


Kadr z „Postrzyżyn”

Przy okazji znalazłam esej Zofii Tarajło-Lipowskiej pt. Tryumf Bohumila Hrabala; jest w sam raz na dzisiejszą okazję, polecam. 😉 Dzień się jeszcze nie skończył, być może uda mi się znaleźć coś dodatkowego.

W planach mam zorganizowanie Miesiąca Tematycznego z Hrabalem, ale to nie w tej chwili – już w przyszłym tygodniu zaczynamy Miesiąc z biblioteką Michała Friedmana 😉

Jeśli macie jeszcze chęć, by poczytać o Hrabalu, poniżej znajdziecie inne moje wpisy:
Hrabal jako wyzwanie czytelnicze (na długo przed założeniem Czechożydka)
Sprzedam dom, w którym już nie chcę mieszkać
Pociągi pod specjalnym nadzorem
Czuły barbarzyńca

Wpis nie mógłby powstać bez współpracy z Newspoint – kompleksowym monitoringiem mediów. 😉
logotyp z tagline

Ten wpis został opublikowany w kategorii eventy, literatura czeska, pozostałe, wątek czeski i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

