Autor nieznany, „Agady talmudyczne”

agady talmudyczne
Wydanie z Wolnych Lektur
Tłumaczenie: Michał Friedman
Liczba stron: 352 (PDF, format A4)
Źródło: WolneLektury.pl

Wyjaśnienie tego, dlaczego Żydzi potrafią być blisko Boga.

Agada (bądź hagada) to opowiadanie rabiniczne. Agady stanowią uzupełnienie do Talmudu (to coś na kształt przypowieści z Nowego Testamentu) i są niezwykle wielkim źródłem informacji na temat religii żydowskiej.

Z początku byłam przerażona grubością (ciężko w sumie mówić o grubości e-booka…) książki. Ile się tych agad nazbierało! Szybko jednak zapomniałam o tym, ile e-book ma stron, ponieważ całkowicie wsiąkłam w klimat tych opowieści.

Dla mnie, osoby znającej powiedzmy, że z grubsza Stary Testament (kiedyś się czytało) agady okazały się być odpowiedzią na wiele pytań. Pisane prostym, ale pięknym językiem, tłumaczą najróżniejsze zagadnienia w sposób niezwykle przystępny. Co i rusz trafiałam na historię, która dawała mi do myślenia i pomagała poukładać własną, dość chaotyczną wiedzę.

Zastanawiało mnie przede wszystkim – czemu Żydzi są tak blisko Boga? Czemu nie wyrzekli się go i potrafili umierać w Jego imię? Skąd się wzięły takie a nie inne zwyczaje? Czemu Mojżesz wytrwał w swoim zadaniu?

Jako osoba wychowana w kulturze chrześcijańskiej trochę żałuję, że w Nowym Testamencie jest tak mało przypowieści. Mam wrażenie, że gdyby było ich więcej, lepiej rozumiałabym chrześcijaństwo – pewnie nie ja jedna zresztą. Michałowi Friedmanowi należą się wielkie dzięki za przetłumaczenie agad na język polski, bo dzięki nim przynajmniej mam okazję poznać lepiej judaizm, z którego się przecież chrześcijaństwo wywodzi, prawda?

Polecam. Agady talmudyczne to lektura wartościowa, dość lekka i przyjemna. Przy czym miłośników nagłych zwrotów akcji ostrzegam, że ostatnie 30% to żywoty rabinów – niezbyt dramatyczne i gwałtowne. Przyznaję szczerze, czasami miałam ochotę odłożyć czytnik i nie wracać do zbioru przez długi czas, albowiem troszkę przysypiałam nad opowieścią o życiu kolejnego z rzedu rebego. 😉 Niemniej jednak pierwsze 70% (czyli bezpośrednie nawiązania i rozszerzenia do Starego Testamentu) są warte uwagi. Ostrzegam, agady wciągają. 😉

Ten wpis został opublikowany w kategorii E-booki, Miesiące tematyczne, wątek żydowski i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

