Shmuley Boteach, „Koszerny Sex”


Stowarzyszenie Pardes, Kraków 2009
tłumaczenie: brak danych
Liczba stron: 358
Źródło: wyprzedaż w Empiku 🙂

W życiu bym nie pomyślała, że żydowskie podejście do seksu może być takie interesujące!

Na miły początek tygodnia wpis o książce, która wywołała na mej twarzy szeroki uśmiech i wprawiała siedzących obok mnie w przerażenie. Wcale się nie dziwię, tytuł jest tak krzykliwy i kontrowersyjny, że bardziej chyba się nie da.

Planowałam przeczytać Koszerny Sex* od momentu ukazania się artykułu na temat tej książki w Wysokich Obcasach (no ładnych parę lat będzie). Zastanawiałam się, co takiego musi w tym być, skoro gazety się na ten temat tak rozpisywały, poza tym – kto w tym kraju odważył się wydać publikację o koszernym podejściu do spraw związanych z seksem? xD

Stowarzyszenie Pardes podjęło ryzykowną, aczkolwiek opłacalną decyzję. Ta książka jest genialna!

Wpierw kilka słów o autorze: Shmuley Boteach jest rabinem… Nie, przepraszam, muszę to skorygować: jest bardzo kontrowersyjnym rabinem, autorem blisko trzydziestu książek, z tego, co zaobserwowałam w Internecie, słynie z bardzo odważnych opinii. Prywatnie mąż  i ojciec szóstki dzieci. Dodatkowo był przyjacielem Michaela Jacksona, co swego czasu wywoływało szereg krytycznych uwag ze strony środowiska Boteacha.

Koszerny sex to książka tak naprawdę o seksie małżeńskim. Dla autora najważniejszy jest ślub (trudno się dziwić, skoro jest ortodoksyjnym Żydem), ale Boteach przy okazji kładzie bardzo duży nacisk na podtrzymywanie relacji między małżonkami.

Wyobraźcie sobie mój szok, kiedy po raz pierwszy trafiłam na zdanie w stylu „kobieta musi mieć orgazm”. By małżeństwo było szczęśliwe, kobieta musi być zaspokojona seksualnie. No dobrze, powszechnie wiadomo, że kobieta ma ciało zdolne do odczuwania przyjemności, ale nigdy wcześniej w swoim czechożydkowym życiu nie spotkałam się ze zdaniem, że przyjemność kobiety w małżeństwie jest nadrzędna. I to zdanie zostało napisane przez ortodoksyjnego rabina*. Najpiękniejszy akapit był o tym, że w seksie nie może chodzić tylko o przyjemność mężczyzny, bo inaczej seks zamienia się w masturbację przy pomocy kobiety… Polać temu panu!

Szok utrzymywał się dalej, bo Boteach opowiadał o wielu innych kwestiach – intymności między małżonkami, tego, że powinni mieć czas dla siebie, a nie skupiać się w stu procentach na dzieciach (niestety, nie mam cytatu, ale raz padło stwierdzenie, że ci, którzy poświęcają się dla dzieci i zaniedbują przy tym małżonka, są na prostej drodze do rozwodu), o tym, czy seks oralny i antykoncepcja są koszerne… Co do tego ostatniego – antykoncepcja jest dozwolona, jeśli małżonkowie mają dwójkę dzieci i ze względów różnych nie mogą sobie pozwolić na trzecie. I rabin musi wyrazić na to zgodę. No tak liberalnego podejścia ze świecą szukać w chrześcijaństwie. 😉

Czyta się to świetnie. Boteach jako przykłady podaje historie z własnego życia (np. że co roku wyjeżdża gdzieś tylko z żoną) lub przypadki osób przychodzących do niego po radę. Zastrzegam, że nie tylko Żydów!

Powiem szczerze – chrześcijanie mogą się wiele nauczyć od Żydów, jeśli chodzi o życie małżeńskie. Jestem zachwycona podejściem Boteacha, w książce znalazłam masę ciekawostek i inspiracji. Będę to wciskać każdemu, kto mi się nawinie pod ręce, albowiem tę książkę warto przeczytać.

Bo koszerny seks znaczy dobry seks. 😉

* wszyscy chyba wiedzą, że słowo seks się pisze inaczej. Pisownia tytułu strasznie mnie drażniła, na szczęście treść książki była tak apetyczna *ekhm*, że po pewnym czasie przestałam na to zwracać uwagę.

** chyba wychowanie w katolickim kraju troszkę wypaczyło mi mózg, bo u nas się nie mówi aż tyle o kobiecej przyjemności w Kościele. Nie, zaraz – w ogóle się mówi?

Ten wpis został opublikowany w kategorii pozostałe, wątek żydowski i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

4 odpowiedzi na „Shmuley Boteach, „Koszerny Sex”

  1. mizu88 pisze:

    Hej, ja też chcę to przeczytać 🙂

  2. woźniak pisze:

    kupiłam ,czytalam polecam….

Skomentuj

