Spacer po cmentarzu żydowskim na Olszanach (28.09.2014)

Podczas pobytu w Pradze miałam dwa cele do zrealizowania, a raczej miejsca do zobaczenia: Terezin (o którym w następnej notce) oraz cmentarz żydowski na Olszanach, zwany też nowym.

Musicie wiedzieć, że nie mam pamięci do wszelakich świąt, także pojechałam na Olszany i pocałowałam klamkę… Przynajmniej już wiem, kiedy mniej więcej spodziewać się za rok Rosz Haszana. Nie odpuściłam sobie jednak wycieczki, o nie! W dniu wyjazdu do Polski wygospodarowałam kilka godzin i ruszyłam uzbrojona w aparat i telefon, by zwiedzić – jak się później okazało – jedną z najpiękniejszych żydowskich nekropolii, jaka istnieje.

Kilka słów o historii: Nowy cmentarz żydowski powstał w 1889 roku i jest to największy cmentarz żydowski w Czechach, wchodzi on w skład olszańskich cmentarzy (kojarzy mi się to z Powązkami, z kirkutem na Woli jest podobnie). Składa się z dwóch części, w pierwszej odbywają się tradycyjne pochówki, w drugiej znajdują się kwatery na urny z prochami. Jest to czynna nekropolia i – na moje szczęście – udostępniona zwiedzającym. Pomijając żydowskie święta, o czym już wiecie 😉 Wejście jest bezpłatne, ale przy bramie znajduje się skarbonka na dobrowolne datki, według mnie warto tam parę groszy wrzucić.

Na cmentarzu znajdują się groby wielu znanych osobistości, w tym pisarzy. Poniżej macie zdjęcie grobu Josefa Bora, autora Terezińskiego Rekwiem.

Grób Josefa Bora. #josefbor #terezińskierekwiem #czechożydek #jewishcemetery #cathrynekpodróżuje #Prażing #prague

A post shared by Dorota Prószyńska (@czechozydek) on

Cmentarz jest chyba najbardziej znany z powodu bycia miejscem pochówku Franza Kafki. Do tego grobu prowadzą nawet strzałki, pierwsza z nich stoi niedaleko bramy wjazdowej. Z tego, co zaobserwowałam, kwatera jest jedną z najczęściej odwiedzanych, po moim przybyciu zobaczyłam sporą ilość zniczy i kwiatów oraz, oczywiście, kamieni.

Grób Franza Kafki. #cathrynekpodróżuje #franzkafka #czechożydek #Prażing #jewishcemetery

A post shared by Dorota Prószyńska (@czechozydek) on

Podczas spaceru po cmentarzu zauważyłam bardzo dużą ilość tablic, upamiętniających czeskich Żydów, którzy zginęli w czasie drugiej wojny światowej w gettach lub obozach. Na wolskim kirkucie też takie tablice widziałam, ale nie w tak dużych ilościach. Nie bardzo wiem, z czego to wynika, ale myślę, że chodzi o to, że w Czechach miał kto się opiekować grobami na praskim kirkucie, natomiast u nas spora część Żydów wyemigrowała.

Swoje upamiętnienie mają również siostry Kafki.

Tablica ku pamięci sióstr Franza Kafki. #cathrynekpodróżuje #czechożydek #jewishcemetery #franzkafka #Prażing #prague

A post shared by Dorota Prószyńska (@czechozydek) on

Odwiedziłam również grób Arnošta Lustiga, autora Niekochanej oraz Krásných zelených očí, na podstawie których piszę pracę magisterską. Ostrzegano mnie już na uczelni, że ciężko go znaleźć… Okazało się, że to prawda, niemniej jednak dałam sobie radę.

Mała pomoc dla zwiedzających ten cmentarz: podczas poszukiwania tej kwatery nie należy się zniechęcać i warto rozglądać się za niemiecką inskrypcją, widoczną na samej górze nagrobka. Mi to bardzo pomogło zlokalizować grób.

Grób Arnoszta Lustiga. #arnostlustig #jewishcemetery #cathrynekpodróżuje #prague #Prażing #czechożydek

A post shared by Dorota Prószyńska (@czechozydek) on

Ostatni przystanek mojego spaceru – miejsce pochówku Oty Pavla, autora Śmierci pięknych saren (czytałam to na początku studiów, ale muszę zrobić powtórkę na potrzeby bloga, tę książkę warto promować).

Do tego pisarza mam szczególny sentyment, ponieważ Śmierć pięknych saren to piękna opowieść o życiu i dzieciństwie w czasach Zagłady. Wiele razy mimowolnie się uśmiechałam podczas lektury, kiedy jednak dowiedziałam się o smutnym końcu autora (wiele lat zmagał się z chorobą psychiczną, zmarł na zawał serca w wieku 43 lat), Pavel kojarzy mi się jedynie z przedwcześnie zgasłym istnieniem.

Grób Oty Pavla. #otapavel #cathrynekpodróżuje #czechożydek #jewishcemetery #prague #Prażing

A post shared by Dorota Prószyńska (@czechozydek) on

Moje wrażenia jako zwiedzającego? Cmentarz jest zadbany, widać, że ktoś sprząta główne alejki, restauruje niektóre nagrobki. Przy wejściu można znaleźć mapę z oznaczonymi grobami znanych osób, przy czym, jeśli chce się kupić mapkę z przewodnikiem, trzeba zapłacić ok. 60 koron. Sama posługiwałam się zdjęciami zrobionymi komórką.

Uważam, że gmina żydowska mogłaby postawić więcej strzałek prowadzących na niektóre znane groby – najlepiej oznakowana jest droga na mogiłę Kafki, natomiast niedaleko kwatery Oty Pavla przyczepiono po prostu kartkę na drzewie.

Warto pojechać na Olszany. Przede mną jeszcze wycieczka na pozostałe cmentarze, żydowski jestem w stanie już polecić.

Jeszcze jedna adnotacja dla… alergików: na terenie cmentarza rośnie bardzo dużo starych drzew, przy czym jeden gatunek (popisuję się niewiedzą, wiem) ma okres kwitnienia właśnie pod koniec września. Dlaczego o tym piszę? Bo na tych drzewach właśnie było od zatrzęsienia pszczół*. Momentami miałam wrażenie, jakby całe gałęzie się ruszały od nadmiaru owadów. Także niech alergicy uważają, na wszelki wypadek 😉

*bądź podobnego gatunku, mi to na pszczołę wyglądało ^^’

 

Ten wpis został opublikowany w kategorii Podróże małe i duże, pozostałe, wątek czeski, wątek żydowski i oznaczony tagami , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „Spacer po cmentarzu żydowskim na Olszanach (28.09.2014)

  1. blogaid.net pisze:

    Hey, I think your website might be having browser compatibility issues.
    When I look at your blog in Chrome, it looks fine but when opening in Internet Explorer,
    it has some overlapping. I just wanted to give you a
    quick heads up! Other then that, fantastic blog!

Skomentuj

