Jacek Proszyk, „Życie według wartości. Żydowscy liberałowie, ortodoksi i syjoniści w Bielsku i Białej”

1796472_794938940549971_5134497842822754453_n Wydawnictwo „HASKALA”, Jaworze 2012
Liczba stron: 320
Źródło: prezent 🙂

Bardzo bogata publikacja o gminach żydowskich w Bielsku i Białej. Mój kolejny krok ku poznaniu historii Bielska-Białej. 🙂

Bielsko-Białą odwiedziłam wraz z Kubą w sierpniu tego roku (wpis poświęcony wyprawie tutaj). Omawiana dzisiaj książka to #darylosu otrzymane od Szurensa, blogera i naszego świetnego przewodnika 🙂

Publikacja jest jednocześnie pracą doktorską. Na wstępie chciałabym powiedzieć tak ogólnie, że według mnie wydawanie prac doktorskich w formie książkowej jest bardzo dobrym pomysłem, powinno się to praktykować i nagłaśniać. Nigdy bowiem nie wiadomo, na co się trafi w takim tekście. 🙂

Oczekiwałam po Życiu według wartości przede wszystkim poszerzenia mojej nikłej wiedzy na temat historii Bielska-Białej, uporządkowania jej. Wychodzę bowiem z założenia, że nie istnieje ktoś taki jak w pełni wykształcony i wszystkowiedzący żydołak, trzeba cały czas poszukiwać nowych źródeł informacji i się rozwijać. Omawiana dzisiaj publikacja spełniła wszystkie moje wymagania.

Historia obu miast (przed scaleniem) – jest. Mnóstwo źródeł potwierdzających to, o czym pisze autor – jest. Poprawka: tych źródeł jest niezliczona ilość. W moim przypadku nie dało się czytać zawartych treści bez ciągłego zerkania do przypisów (często bowiem rozwinięcie danego wątku znajdowało się właśnie tam). Widać, że autorowi bardzo zależało na tym, by jego praca doktorska była dopracowana w najdrobniejszych szczegółach, by jakość całości była wysoka. Powiem tak: chciałabym, by moje teksty na uczelnię tak wyglądały.

Życie według wartości poza przypisami i odwołaniami do źródeł zawiera również olbrzymią ilość zdjęć. Chwała autorowi za to – wśród zamieszczonych materiałów znalazło się również sporo ogłoszeń z prasy, archiwalnych fotografi żydowskich mieszkańców Bielska i Białej, pieczątek… Coś niesamowitego, dla mnie wręcz szokującego – dopiero po przejrzeniu ilustracji byłam w stanie sobie wyobrazić, jak prężnie działały środowiska żydowskie w Bielsku i Białej. Pamiętam, że podobny szok odczułam, zwiedzając Centrum Żydowskie w Oświęcimiu – z tym, że zebrane eksponaty i dokumenty upamiętniały społeczność, która już nie istnieje, przy czym gmina w Bielsku-Białej  cały czas funkcjonuje.

Mogłabym się długo nad tą książką rozpływać, gdyby nie coś, co do tej pory wywołuje u mnie dyskomfort – redakcja. Jako dziecko korektorskie jestem wyczulona na punkcie literówek w tekstach, a tutaj było ich naprawdę dużo… Błędy gramatyczne, przestawione litery, brakujące ogonki przy polskich znakach… Znalazły się nawet ze dwa bohemizmy. Nie uważam tego za winę autora – to są rzeczy, które powinien wychwycić redaktor bądź korektor. Publikacja jest rewelacyjna, ale przyjemność płynącą z czytania to niedbalstwo czasami mi psuło.

Mi osobiście bardzo podobały się wątki związane z bielskim bibliofilem Salomonem Halberstammem (którego grób odwiedziłam przy okazji zwiedzania bielskiego kirkutu) oraz te związane z dobroczynnością i instytucjami charytatywnymi.

Życie według wartości jest warte polecenia. Brakuje mi co prawda ciągu dalszego, powojennej historii gminy w Bielsku-Białej, ale tematycznie nie dało rady tego tam umieścić. Niemniej jednak będę szukać opracowania dotyczącego ciągu dalszego. Historia Bielska i Białej jest fascynująca. 🙂

Na zdjęciu obok książki stoi mała figurka Żyda. Pochodzi ona z Łodzi, konkretnie z tej słynnej restauracji, gdzie dorzucają Żydka do rachunku. Także w mojej kolekcji pojawiła się figurka powiązana jednocześnie z Łodzią, Bielskiem oraz Cieszynem (ponieważ tam ją otrzymałam). 🙂 Według mnie nie mogło jej zabraknąć przy omawianiu Życia według wartości.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Literatura historyczna (o Żydach, diasporze, Izraelu), literatura polska o Żydach, wątek czeski, wątek żydowski i oznaczony tagami , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

