Tomáš Mazal, „Praga z Hrabalem”

 Czuły Barbarzyńca Press, Warszawa 2014
Tłumaczenie: Jakub Pacześniak
Liczba stron: 331
Źródło: pożyczone

Nie przewodnik, nie spacerownik – raczej książka podkreślająca, jak ważną rolę mogą pełnić różne miejsca dla artystów. A takim Hrabal niewątpliwie był.

Dobrze, były już dwie biografie, przyszedł czas na… Kolejną.

Tak, wiem, pukacie się w czoło – ile można czytać biografie, skoro moja znajomość twórczości Hrabala dalej woła o pomstę do nieba. Ale powiedzcie: czy mogłam sobie darować coś, co jest jednocześnie biografią oraz spacerownikiem, co wyszło w tym roku i o czym się nasłuchałam samych pozytywów? Nie mogłam. Wpis ten dedykuję swojej matce, właścicielce egzemplarza, który miałam okazję trzymać w czechożydkowych łapkach.

Czuły Barbarzyńca postanowił nas wszystkich uszczęśliwić, wydając Pragę z Hrabalem. Historia zaczęła się jak to zwykle u mnie – zabrałam się za książkę, kompletnie nie wiedząc, czego ona dotyczy. Już na wstępie dorwało mnie zaskoczenie, ponieważ publikacja zaczyna się od… Brna, gdzie Hrabal się urodził sto lat temu.

Okazało się, że w oryginale tytuł książki to Cesty s Hrabalem. Podróże. I o nie też zresztą głównie chodzi. Nie uważam jednak, że tłumaczenie tytułu jest złe, wprost przeciwnie! Pisarz spędził w stolicy Czech większość swojego życia, także nie mam do wydawcy żadnych pretensji. Zresztą, zrobienie sobie wycieczki śladami Bohumila Hrabala to nie lada wyzwanie, które może zająć ze dwa tygodnie, dlatego zwiedzanie samej Pragi nie wydaje się być takim złym pomysłem.

Uwielbiam klimat Pragi z Hrabalem. Jest niezwykły. Wciąga już od pierwszych stron. Na lekturę poświęciłam dwie zmiany w pracy i powiem szczerze, nie bardzo pamiętam, co się wtedy wokół mnie działo, byłam bowiem tak zaczytana _^_ Myślami znajdowałam się nie w Warszawie, tylko w Brnie, Kersku, Nymburku… Czułam wręcz, jak biegam ulicami Pragi w poszukiwaniu tych hospódek, skąd Hrabal brał piwo, potrzebne do urządzenia słynnych „wesel w domu”. Obiecałam sobie, że w tym roku już nie pojadę do Czech, ale w czasie lektury szczerze żałowałam, że nie mam pieniędzy na to, by rzucić wszystko na tydzień i ruszyć w podróż za południową granicę.

Bardzo przypadło mi do gustu to, że autor praktycznie każdą wspomnianą lokalizację okrasił sporą ilością zdjęć. W tym tych pokazujących stan obecny danego miejsca – wielu budynków już nie ma, w tym praskiego domu Hrabala.

Jeśli chodzi o dane techniczne, to muszę powiedzieć, że wydanie Pragi z Hrabalem  spokojnie można zabrać ze sobą w podróż. Nie jest zbyt ciężkie ani wielkie (chociaż przy noszeniu całego bagażu na plecach może już jednak przeszkadzać wagą), dodatkowo zawiera kilka kartek z miejscem na notatki, co może się bardzo przydać podczas wycieczki po Czechach. Przy następnym wyjeździe wygospodaruję dla tej książki troszkę miejsca w bagażu 🙂

Polecam przede wszystkim fanom Hrabala, a początkującym radzę przeczytać wcześniej przynajmniej jedną powieść tego genialnego pisarza. By zapoznać się z klimatem. 🙂

Inne książki związane z Bohumilem Hrabalem:

Pociągi pod specjalnym nadzorem

Sprzedam dom, w którym już nie chcę mieszkać

Czuły barbarzyńca

Postrzyżyny

Monika Zgustová, Bohumil Hrabal

Aleksander Kaczorowski, Gra w życie. Opowieść o Bohumilu Hrabalu

Ten wpis został opublikowany w kategorii literatura czeska, literatura o Czechach, Miesiące tematyczne, Przewodniki/turystyczne, wątek czeski i oznaczony tagami , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

2 odpowiedzi na „Tomáš Mazal, „Praga z Hrabalem”

  1. naia pisze:

    Wzbudzasz we mnie wyrzuty sumienia, ale i mobilizujesz 🙂 Kupiłam tę książkę zaraz na jej premierze w Polsce, mam ją nawet w dwóch egzemplarzach, a nadal nie udało mi się jej przeczytać. Ciągle jest coś pilniejszego… Dzięki za pozytywnego kopa, w te Święta przeczytam!

Skomentuj

