V každé době toužíme po štěstí – „Vyprávěj” (sezon pierwszy)

Dziś nie o książkach, jak sami widzicie. Pisałam jakiś czas temu na fanpejdżu bloga, że Czechożydek zacznie się powolutku zmieniać i że będę wprowadzała pomału nowe treści. Efekt macie przed sobą. 😉

Vyprávěj polecono mi na początku tego roku akademickiego. Powodem polecenia było moje przyznanie się do nieoglądania czeskich seriali (w całości widziałam jedynie Kobietę za ladą oraz Arabelę, a to wszystko miało miejsce podczas moich studiów licencjackich) oraz nieznajomości relacji czesko-słowackich. No co, lepiej się przyznać do niewiedzy, niż zrobić z siebie publicznie głąba 😉 Tak więc dostałam pracę domową – zacząć oglądać Vyprávěj. Jako, że w międzyczasie nauczyłam się robić na drutach, po paru miesiącach narzeczony coraz częściej miał okazję obserwować, jak wieczorami dziergam i jednocześnie zerkam na monitor.

Przed Wami moje wrażenia z pierwszego sezonu serialu.

4460-vypravej-5-serie
W miarę reprezentacyjnych zdjęć w necie jest jak na lekarstwo,
w następnym wpisie pojawią się screeny z odcinków.

Vyprávěj jest to czeski retroserial (produkcja: Česká televize), gdzie fragmenty fabularne przeplatają się z kronikami filmowymi z czasów komunistycznej Czechosłowacji. Narratorem jest Honza Dvořák, który opowiada dzieje swojej rodziny, poczynając od dnia, kiedy jego rodzice – ojciec pochodzi z Pardubic, matka ze wsi w okolicach Žiliny – poznają się w pociągu jadącym do Pragi. Dzieje rodziny Dvořáków obejmują dziadków Honzy, jego rodziców oraz relację z największym wrogiem ojca narratora, Jardą Franzem. Wszystko to z historią w tle.

Powiem tak – fabularnie mamy do czynienia właściwie z telenowelą. Tu zdrada, tam zdrada, ktoś jest zazdrosny, ma do kogoś innego pretensje, dzieją się tragedie… Przy czym nasilenie wszystkich tych rzeczy, które znamy z telenowel, nie jest nie do zniesienia. Mogło być gorzej, uwierzcie mi. _^_ Co jakiś czas streszczam Kubie niektóre wątki i ten łapie się za głowę, niemniej jednak zachowania podobne do tych w serialu widzę w rzeczywistości, także jeszcze nie czuję się gotowa na pytanie, kto jest dilerem twórców i jaki jest do niego kontakt.

Odcinki zbudowane są z fragmentów fabularnych oraz wycinków z kronik filmowych, co dodaje produkcji klimatu i tworzy całkiem niezłe zaplecze historyczne. Wielkie brawa dla wszystkich tych, którzy biorą udział w odtwarzaniu miejsc, wnętrz oraz kostiumów – ubrania są niesamowite, dokładnie takie, jak na zdjęciach moich rodziców z czasów młodości 🙂

Jeżeli chodzi o odwołania do historii Czechosłowacji, to na chwilę obecną nie mam się do czego przyczepić. Nie wiem, czy kiedykolwiek będę miała, zwłaszcza, że sami Czesi bardzo chwalą serial za wierne odwzorowywanie wydarzeń z historii ich kraju (źródło: opinie w Internecie), do tej pory nie spotkałam się ze złymi komentarzami na ten temat. Mi jako bohemistce bardzo, ale to bardzo przypadły do gustu wstawki muzyczne. Sporą część utworów już znam, ale niektóre są dla mnie objawieniem (vide: Karel Kryl, Bratříčku, zavírej vrátka*), dzięki nim też łatwiej jest mi podczas oglądania przypomnieć sobie fragmenty wykładów o historii Czechosłowacji. Powiem tak: ten serial stanowi dla mnie powtórkę z historii 😉

Ale nie tylko z historii naszych sąsiadów. Także mojego kraju. Niektóre postawy, decyzje bohaterów przypominają mi to, o czym opowiadali mi rodzice i inni ludzie z ich pokolenia. Wydaje mi się, że jako Europejka jestem w stanie zobaczyć w Vyprávěj nie tylko opowiastki o poprzednim ustroju, ale też cały bagaż doświadczeń, który ten ustrój zafundował obywatelom państw komunistycznych. Owszem, wątki rodem z telenowelu wychodzą na pierwszy plan, ale zawsze gdzieś w tle przewijają się komunistyczne realia, bardzo często niebezpieczne w momencie podejmowania niektórych wyborów.

Jestem bardzo ciekawa, co mnie czeka w drugim sezonie i czy Vyprávěj będzie dalej trzymało swój poziom. Przede mną jeszcze cztery serie, może przy obecnym tempie oglądania wyrobię się do końca roku. 😉

Zainteresowanym proponuję obejrzeć trailer z angielskimi napisami (na stronie ČT można też znaleźć początek pierwszego odcinka, wprowadzający w fabułę, ale tylko w czeskiej wersji językowej). Cały serial jest dostępny na stronie České televize, można o nim poczytać tutaj.

Polecam ten serial początkującym bohemistom ze względu na to, że bohaterowie dość wyraźnie wymawiają czeskie słowa, poza tym w każdym odcinku jest widoczny podział na Czechów i Słowaków, także według mnie człowiek z podstawową znajomością języka czeskiego raczej nie będzie go mylił ze słowackim. 😉

vypravej-128153327010575

* Jak Boga kocham, nie przypominam sobie, bym kiedykolwiek wcześniej słyszała tę piosenkę.

Ten wpis został opublikowany w kategorii seriale, wątek czeski i oznaczony tagami , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

