Evžen Boček, „Aristokratka ve varu”

53b9b2e7001db7158143223 Nakladatelství Druhé město, Brno 2013
Liczba stron: 118
Źródło: pożyczone

Kontynuacja powieści Poslední aristokratka – dalsze przygody Marii, ostatniej arystokratki rodu Kostków z Kostki. Oj, życie jej nie rozpieszcza…

Nic tak nie poprawia humoru jak kolejna porcja czeskiego absurdu w wydaniu Evžena Bočka. Już na wstępie rozbroił mnie pierwszy akapit omawianej dziś powieści, z którego dowiedziałam się, iż w sklepiku zamkowym zwiedzający mogą kupić m.in. poduszkę wypchaną gęsim pierzem, ścierki, breloczki, otwieracz do piwa i dzban na piwo z wizerunkami rodziny hrabiowskiej. Dobry kicz nie jest zły, prawda? 😉 Czasami jednak łatwo jest się zagalopować, o czym świadczy fakt sprzedawania koszulek ze zdjęciem głównej bohaterki oraz podpisem Ostatnia arystokratka.

Rodzina Kostków z Kostki (z Marią na czele) dalej cierpi straszliwe męki. Nie zarabiają wielkich pieniędzy, ba, często dokładają do interesu, zwiedzający demolują, co się da, służba robi, co chce, słowem – nie sposób zapanować nad powstałym chaosem. Na dodatek prasa znalazła w nich temat artykułów spod znaku taniej sensacji, czym wcale nie pomaga Kostkom w ich i tak już trudnej i skazanej na same niepowodzenia klęsce.

Doprawdy, zachodzę cały czas w głowę, jak wyglądałaby ekranizacja książek Bočka. Gdzie by ją kręcono, kto by grał rolę przyszłej nieboszczki Marii, kogo by obsadzono w rolach jej rodziny, służby, czy pojawiałby się książę Schwarzenberg* i kto by go zagrał (chyba najlepiej on sam…), ile by to kosztowało i kto by na to wszystko wyłożył ciężkie pieniądze. Oj, już widzę siebie przed oczyma duszy mojej, jak idę do kina, kupuję sobie popcorn i orientuję się pod koniec seansu, że byłam bardziej zaaferowana filmem niż jedzeniem.

Nic odkrywczego na temat drugiej części Ostatniej arystokratki powiedzieć nie mogę. Nie umiem. Ubawiłam się tak samo, robiłam głupie miny i straszyłam ludzi w komunikacji miejskiej dokładnie w ten sam sposób (śmiejąc się tak, że pokazywałam swoje przerażające uzębienie). Powiedzieć, że Aristokratka ve varu trzyma poziom to za mało. To kontynuacja dająca nadzieję na więcej.

Premiera polskiego przekładu zaplanowana jest na 27.01.2016 – będzie to kolejna powieść spod znaku Wydawnictwa Stara Szkoła 🙂

*podczas pisania tego tekstu zaczytywałam się Zrób sobie raj Szczygła (po raz drugi, ale o tym innym razem), postać Karela Schwarzenberga pojawiała się w książce co i rusz. Łatwo się domyślić, że za każdym razem miałam dokładnie to samo skojarzenie. 😉

Zobacz także:

Evžen Boček, Poslední aristokratka

Ten wpis został opublikowany w kategorii literatura czeska, wątek czeski i oznaczony tagami , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

