Wątek żydowski: Radek Kotarski, „Nic bardziej mylnego!”

nic-bardziej-mylnego-b-iext29827912 Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2015
Liczba stron: 300
Egzemplarz recenzencki

Zaskakujące, ile rewelacji i historii z dzieciństwa okazało się być zwykłymi mitami.

Stałam się szczęśliwą posiadaczką Nic bardziej mylnego! w podobny sposób, jak część internetowych influencerów – autor wysłał kilka egzemplarzy recenzenckich do zaprzyjaźnionych osób, wśród których znalazł się mój szanowny mąż. Szczęśliwie dla Radka dorwałam się do naszej książki szybciej, zdążyłam ją przeczytać przed Jakubem i pisnąć parę razy z zachwytu, ponieważ przy okazji odnalazłam kilka wątków żydowskich. Radek, dzięki! 🙂

O co chodzi: Nic bardziej mylnego! to książka, którą mógł napisać chyba tylko Radek – jest to zestawienie pięćdziesięciu popularnych mitów, które autor obala jeden po drugim. Robi to w sposób profesjonalny, opierając się o rozmaite źródła, ale też z dużym poczuciem humoru. Do moich ulubionych przykładów należy mit z gumą do żucia (klasyka mojego dzieciństwa), ciepłem uciekającym przez głowę (Chryste Panie) czy też to, że wykorzystujemy tylko ileś procent naszego mózgu*. Moim zdaniem jest to pozycja obowiązkowa, która musi się znaleźć w wielu domach roszczących sobie prawo do bycia inteligenckimi…

Taaaak, stwierdzi zapewne część z Was. Dorota, właśnie podsumowałaś książkę. Możemy wrócić do oglądania śmiesznych kotów w Internecie?

Nie. Nie pozwalam 😉

Dzisiejszy wpis ma na celu nie analizę całości, a tylko pojedynczych wątków. W niektórych tekstach dostrzegłam bowiem przewijający się w tle wątek żydowski, o którym postanowiłam Wam opowiedzieć. Pomijam tematykę biblijną, żeby nie było. Mnie osobiście zaciekawiły mity bardziej współczesne.

Pierwszy z nich – Gwiazda Dawida jest symbolem judaizmu. Okazuje się, że niekoniecznie. Już nawet angielska Wikipedia** podaje, że Gwiazda Dawida (czyli heksagram) nie jest symbolem stricte żydowskim, pojawia się ona też w innych kulturach. Nie będę Wam streszczać tego, co pisze na ten temat Radek, ale ze swojej strony dodam, że obalił mit rzetelnie, w praktycznie każdym akapicie znajduje się nawiązanie do jakiegoś źródła. Z tekstu wynika to, co sama wywnioskowałam jakiś czas temu – Gwiazda Dawida jest symbolem bardziej narodowym, niż religijnym. Nie mówię tu o nakazie naszywania gwiazd lub noszenia opasek przez Żydów w czasie drugiej wojny światowej – używanie heksagramu jako symbolu zaczęło się wiele, wiele lat wcześniej. Należy pamiętać, iż w trakcie trwania pierwszego kongresu syjonistycznego (1897 rok) powstał projekt flagi Izraela, zawierający właśnie Gwiazdę Dawida.

Kolejny mit dotyczy Alberta Einsteina, który podobno był bardzo złym uczniem. Jako osoba, która momentami miała średnie wyniki (ale i tak była uznawana za kujona, bo bez przerwy czytała) prędzej byłabym w stanie utożsamiać się z Bohumilem Hrabalem, ale rozumiem tych, którzy trwają w nadziei, że mimo mizernych wyników w nauce kiedyś do czegoś dojdą, bo skoro Einstein doszedł, to znaczy, że się da. 😉 Okazuje się jednak, iż teorii o byciu złym uczniem nie da się potwierdzić. Nie istnieją bowiem żadne dowody, na podstawie których dałoby się stwierdzić, że z Einsteinem i jego nauką coś było nie tak. Ba, jako trzynastoletni chłopak podobno czytał dzieła Kanta ze zrozumieniem, czego wielu wykształconych ludzi nie potrafi do tej pory!

Na koniec dorzucę mit, do którego można dorobić treści żydowskie. Wiedzieliście, że nazwiska kończące się na -ski i -cki świadczą o szlacheckim pochodzeniu? To oznacza, że zarówno moja rodzina (Nowaccy), jak i rodzina Kuby (Prószyńscy) mają się czym pochwalić, prawda?

A co z nazwiskami typu Gdański, Warszawski, Grodzieński? Kojarzy się Wam coś? 😉

 

*Stanę na moment w obronie filmu Luca Bessona pt. Lucy, który całkiem niedawno miałam okazję obejrzeć. Fabuła głupia, może wprowadzać wielu w błąd, ale od dawna nie słyszałam tak dobrego soundtracku. Piosenka z napisów końcowych jest przeze mnie odtwarzana co najmniej kilka razy w tygodniu. Tyle w temacie. 😉

**Ja wiem, że Wikipedii nie wolno wierzyć, ale akurat tego typu artykuły są autoryzowane i byle jaka randomowa osoba z zewnątrz nie może ich edytować – wszystko to służy zapobieganiu rozpowszechniania głupot i celowego wprowadzania ludzi w błąd. Numery autoryzacyjne znajdziecie na dole artykułu – jeżeli tam są, to macie 99% pewności, że artykuł nie został przerobiony dla przysłowiowej beki.

Ten wpis został opublikowany w kategorii pozostałe, wątek żydowski i oznaczony tagami , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

