Kto zabił Anežkę Hrůzovą? – „Zločin v Polné” (odcinek pierwszy)

Kilka dni temu spadła na mnie jak grom z jasnego nieba wspaniała wiadomość – Česká televize wypuściła pierwszy z dwóch odcinków serialu o zbrodni, która zapoczątkowała falę antysemityzmu na ziemiach przyszłej pierwszej Republiki Czechosłowackiej w dziewiętnastym wieku.

Z tego, co widzę, Czesi nie mają wielkich problemów z opowiadaniem o relacjach czesko-żydowskich (świadczy o tym spora ilość filmów i książek na ten temat). Wydaje mi się, że podjęcie się tematu morderstwa chrześcijanki pracującej w mieście Polná było tylko kwestią czasu. Zapytacie pewnie, dlaczego, już Wam odpowiadam – w aferze tej bardzo ważną rolę odegrał Tomáš Garrigue Masaryk, późniejszy pierwszy prezydent Czechosłowacji.

Do tej pory udało mi się obejrzeć pierwszy odcinek serialu, drugi wychodzi dzisiaj. Jestem zaintrygowana!

Fabuła w telegraficznym skrócie: dwudziestego trzeciego marca 1899 roku dziewiętnastoletnia szwaczka Anežka Hrůzová wracała z pracy do domu rodzinnego do wsi niedaleko Polnej. Jej ciało zostało znalezione w lesie nieopodal trzy dni później. Przyczyną śmierci była utrata bardzo dużej ilości krwi, dziewczynie poderżnięto gardło. Bardzo szybko tok rozumowania miejscowych powiązał zbrodnię z legendami o wykorzystywaniu krwi chrześcijańskiej przez Żydów do wyrabiania macy/odprawiania swoich obrzędów. Tego typu bzdury mają swoje źródło w średniowieczu, sami jednak wiecie, że wiara w zabobony przetrwała w świadomości ludzkiej do dnia dzisiejszego.

Zabójstwo dziewczyny stało się fundamentem tzw. Hilsneriády – procesów Leopolda Hilsnera, miejscowego Żyda, którego błyskawicznie oskarżono o popełnienie zbrodni mimo braku dowodów obciążających jego osobę. Pojęcie Hilsneriády obejmuje także dyskusję związaną z procesami oraz wszelkie przejawy antysemityzmu, mające miejsce wkrótce potem.

Uzbrojona w powyższą wiedzę, zdobytą na zajęciach z antropologii polityki (pozdrawiam doktora prowadzącego), zasiadłam do serialu, gotowa na ogólne czepialstwo wszelką krytykę.

Kiedy tylko dotarłam do napisów końcowych, doszłam do wniosku, że nie ma tragedii, jest nawet całkiem nieźle. W pierwszym docinku przedstawiono wydarzenia od momentu zamordowania Anežki do wydania wyroku (by zapobiec spoilerom, zakończę ten temat teraz). Realia odwzorowano na tyle, na ile się dało, bez zbędnego dodawania jakiejkolwiek ideologii. Tok rozumowania osób zaangażowanych w sprawę zabójstwa dziewczyny wydał mi się logiczny (biorąc pod uwagę to, w jakich czasach historia miała miejsce, teraz skojarzenia bohaterów nie miałyby za bardzo sensu), bez udziwnień.

Szczerze mówiąc nie pamiętam, by adwokat broniący Hilsnera miał żonę Żydówkę, muszę to sprawdzić.

Szczególnie podobał mi się język, jakim posługują się bohaterowie – podczas seansu przypomniały mi się wszystkie czeskie dziewiętnastowieczne powieści, które przeczytałam. Wielkie, wielkie brawa za próbę odtworzenia języka używanego w tamtych czasach.

Jedyne, co mi tak naprawdę przeszkadzało, to fakt, iż aktorzy grający Żydów nie mieli semickich rysów. Osobiście w życiu nie wzięłabym ich za osoby żydowskiego pochodzenia. Zwłaszcza człowieka grającego Hilsnera. Nie mówię, że aktorzy grali źle, pod tym względem wszystko było w porządku, niemniej jednak cały czas coś mi nie grało, kiedy patrzyłam na ich twarze.

Jestem bardzo ciekawa, jak wygląda realizacja drugiego odcinka. Swoją drogą Jakubowi zdążyła się udzielić moja ciekawość, ponieważ Tomáša Garrigue Masaryka zagrał Jego ulubiony czeski aktor, mianowicie Karel Roden. Roden pojawił się na chwilkę przed końcem odcinka, rozbudzając moją ciekawość. Seans pewnie skończy się tak, że Kuba będzie mi zaglądał przez ramię i żądał wyjaśnienia, o czym mowa w danej scenie.

#czescyaktorzyspajająpolskiemałżeństwa

Zainteresowanym polecam książkę pt. Vražda v Polné Bohumila Černego. Może kiedyś zmotywuję się do ponownego jej przeczytania. 😉

Źródło zdjęć: ceskatelevize.cz

Ten wpis został opublikowany w kategorii seriale, wątek czeski, wątek żydowski i oznaczony tagami , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

